Blog Informasi, Idea, Kreatif

Album Terbaik Pilihan Saya



Eastern Oi! - ACAB
Genre: Street Rock

1. Saya beli ketika tingkatan 2 (tahun 2003) di kedai muzik Swee Suat di Terminal 1, Seremban (kini sudah tutup)
2. Lagu We're Coming Back merupakan lagu pertama yang saya mainkan dengan drum, yang mana saya masih ingat lagi saya bergendang seperti orang Afrika kerana tidak tahu bermain.
3. Banyak lagu-lagu dalam album ini merupakan anthem-anthem wajib ketika jamming masa zaman-zaman awal belajar bermuzik
4. Come on-lah, siapa tak tahu lagu Where Have All The Bootboys Gone




Scenes From A Memory - Dream Theater
Genre: Progressive Metal

1. Ratusan kali dipasang ketika zaman matrikulasi dahulu
2. Masih mengguna walkman ketika itu, walaupun orang dah lama pakai mp3. Oldskool weyh. Haha..
3. Album terbaik Dream Theater pada pendapat saya, yang mutakhir ini sering menghasilkan album-album yang mengecewakan selepas era Six Degrees of Inner Turbulence.




Slow Riot For A New Zero Canada - Godspeed You! Black Emperor
Genre: Post-Rock


1. Album post-rock terbaik pada pendapat saya walaupun ianya hanya standarad EP
2. Hanya mengandungi 2 lagu
3. Lagu-lagunya membawa tema kemusnahan dunia (kiamat) dan korupsi.
4. Tulisan pada cover depan album tersebut ialah bahasa Ibrani yang bermaksud "Tohu va bohu" (formless and empty)





And Out Come the Wolves - Rancid
Genre: Ska Punk

1. Antara album yang sering dipasang ketika zaman melayan muzik-muzik oi! dan punk di sekolah dahulu.
2. Saya pernah punya kasetnya namun dirampas oleh ustaz sekolah saya bersama dengan berbelas-belas kaset yang lain.
3. Ketika itu yang terselamat hanyalah kaset As-Sahar (album Intifada mungkin, tak ingat) kerana saya auta mengatakan ianya kaset nasyid memandangkan tajuk-tajuk lagunya seperti Anak-anak Palestin, Hamas dan sebagainya. Hahaha.. (bagi sesiapa yang tidak tahu As-Sahar itu band apa, sila google)
4. Album terbaik Rancid pada pendapat saya.





Lateralus - Tool
Genre: Progressive Metal


1. Jika terpaksa memilih satu album terbaik sepanjang zaman, tanpa ragu-ragu inilah albumnya!
2. Saya menggelarnya sebagai 'masterpiece of the modern music'
3. Di dalamnya terdapat lagu Lateralus yang setelah dihayati maksud liriknya dengan mendalam, sama sekali telah merubah persepsi hidup saya.
4. Saya kira mendengar album ini menjadi antara 'turning point' yang terpenting dalam hidup saya.

1 ulasan

  1. Maaf tanya .. adakah pos yang sebelum nie berkaitan
    dengan pos nie ?? saya agak keliru dengan link dalam blog awak nie..


    My blog post :: Rahsia Suami Isteri Hebat

    BalasPadam